APRESENTAÇÃO
intervenção terrorista terrorist intervention
A Oportunidade do Espectador_Dogma Project (Porto)
DINIS MACHADO (PT)
www.oportunidadedinis.blogspot.com
3 Nov/ 19h00 3rd Nov/ 7pm
Transforma, Praça do Município – 8, Torres Vedras
É permitido sair da sala. É permitido ficar e não gostar. É permitido perturbar o espectáculo. Porque o espectador tem o direito de mudar o rumo da coisa. E eu também. Esta performance é parte do projecto geral “dinisma@gmail.com”.
Concepção e interpretação: Dinis Machado
Agradecimentos: Paula, André, Guilherme, Pedro, Cão Solteiro
Biografia
Nasce no Porto em 1987. Em 94 vê um espectáculo. Gosta. Quer fazer também. Estuda dança contemporânea e teatro no Balleteatro a partir de 95. Em 97 faz o espectáculo “Screen” com o Balleteatro Companhia, encenação de Isabel Barros. Entre 2002 e 2005 faz o curso de formação de actores na Academia Contemporânea do Espectáculo. Muda-se para Lisboa em 2005. Estuda Teatro na Escola Superior de Teatro e Cinema e faz workshops com Rogério Nuno Costa e com o Teatro Praga. Trabalha com o Cão Solteiro Teatro. Criou o espectáculo “Ponto de fuga” em 2006. Gosta mais de museus do que de teatros. Não difere teatro e dança. Não fora a areia gostaria de praia. Gostava de morar em Londres.
It is allowed to leave the room. It is allowed to stay and not to like. It is allowed to disturb the show. Because the spectator has the right to change the route of the thing. And so do I. This performance is part of the project "dinisma@gmail.com".
Conception and Interpretation: Dinis Machado
Special Thanks to: Paula, André, Guilherme, Pedro, Cão Solteiro
Biography
He was born in Porto, in 1987. In 1994 he sees a show. He likes it. He wants to do also. In 1995 he starts studying contemporary dance and theatre at Balleteatro. In 1997 he does the show “Screen” with Balleteatro Companhia, directed by Isabel Barros. From 2002 to 2005 he does the Actor’s Formation course at Academia Contemporânea do Espectáculo. In 2005 he moves into Lisbon. He studies Theatre at Escola Superior de Teatro e Cinema and does workshops with Rogério Nuno Costa and Teatro Praga. He works with Cão Solteiro Teatro. In 2006 he created the show “Ponto de fuga”. He prefers museums to theaters. He doesn’t see a difference between theatre and dance. If it wasn’t for the sand he would like to go to the beach. He would like to live in London.
“dinisma@gmail.com”(www.oportunidadedinis.blogspot.com):
“Informam-se todos os leitores que este blog não é:
1. O programa ou a folha de sala de um objecto artístico;
2. A documentação do processo de construção de um objecto artístico;
3. Uma ferramenta de aproximação de um objecto artístico ao seu público.
ESTE BLOG É A "COISA”. Ou melhor, este blog é tudo o que em cima foi enumerado, e isso é a "coisa". Podem e vão acontecer acções performativas derivadas deste objecto central, mas serão sempre isso, partes de um objecto maior. Ou seja, nunca serão:
1. O resultado de...
2. A demonstração de...
3. A aplicação de...
Serão sempre mais uma peça para a construção deste objecto, ou seja, o sentido é sempre construir pequenos núcleos que, no seu conjunto, formam este projecto, e nunca reunir material para fazer a performance. Nesse sentido, todas as acções performativas com público são filmadas e publicadas na íntegra, e são independentes, assim como todos os outros posts.”
Este é o projecto que desenvolvo dentro da “Oportunidade do Espectador”, a convite de Rogério Nuno Costa. Tem como elemento condicionante central o “Dogma 2005”, que agora ocupa o papel de curador, conferindo violentamente a sua aplicação. O meu projecto surge na minha relação com a escola, a de agora e todas as outras. Proponho-me pensar a escola, o aluno, o professor, o teatro, a dança, a performance, a cultura, os públicos... Proponho-me pensar-me a minha relação com a arte, a que faço e a que procuro, e como procuro, e o que encontro, e como o que encontro modifica o que faço, e como o que faço me faz continuar a procurar. Em entrevista a Guilherme Ferreira, antropólogo, Rogério diz:
“No corpo humano, deve haver um órgão qualquer que representa aquilo que eu sou, que é quase como se fosse... Já sei! A língua!... Repara: na medicina tradicional chinesa, eles conseguem ver, através da língua, o estado do teu corpo todo; conseguem ver como é que está o teu coração, o teu fígado, o teu estômago, as tuas costas... Acho que o meu trabalho pode muito bem ser a língua das artes performativas em Portugal... (risos).”
Eu gostava que o meu projecto fosse a língua do meu trabalho enquanto artista.
Alguns dias depois da abertura oficial da “Oportunidade do Espectador”, o Rogério pediu-me uma biografia para pôr no blog do “Vou A Tua Casa”. Aquilo que faz parte do meu currículo habitual, e que me define para o leitor, deve ser o que menos reflecte aquilo que penso. Resolvi reformulá-la. Irei, assim, apresentar a minha biografia, de forma claramente não objectiva, porque é essa a que melhor me define. Como diria Wittgenstein, “eu sou o meu mundo”. Prometo não usar metáforas, nem ser muito demorado. Não há aqui lugar para muitas interpretações, tudo será explicativo e demonstrativo. Na verdade, isto podia ser um livro. Dos chatos, é claro! Talvez um manifesto: daquilo que decidi que fui, que sou e que quero ser. A par, é claro, daquilo que não quero ter sido, que não quero ser, e que não serei. Porque se trata da minha vida, afinal, e reservo-me o direito de decidir acerca do meu futuro, presente, e passado. Tudo aqui é verdadeiro. Tudo aqui é escolhido. Vale tudo, menos mentir.
Baseado em factos verídicos
“Whatever happened to Leon Trotsky? He got an ice pick that made his ears burn. Whatever happened to dear old Lenny? The great Elmyra, and Sancho Panza? Whatever happened to the heroes? Whatever happened to the heroes? Whatever happened to all the heroes? All the Shakespearoes? They watched their Rome burn. Whatever happened to the heroes? [The Stranglers]
“dinisma@gmail.com”(www.oportunidadedinis.blogspot.com):
We inform all readers that this blog isn’t:
1. The program or the leaflet of an artistic object;
2. The documentation of the construction process of an artistic object;
3. A tool that can be used to bring the artistic object closer to its audience.
THIS BLOG IS THE "THING". Better, this blog is everything which was enumerated above, and that is the "thing". Performative actions, deriving from this central object, can and will happen, but they will always be parts of a bigger object. This means, they will never be:
1. The result of…
2. The demonstration of…
3. The aplication of
They will always be another part to be used in the construction of this object. This means that the idea is to construct always small nucleus that, together, form this project, and to never gather material to do the performance. In this sense, all the performative actions with audience are filmed and published in full, and are independent, as well as all the other posts."
This is the project that I develop inside of the " Oportunidade do Espectador ", at the invitation of Rogério Nuno Costa. It has as central conditioning element the "Dogma 2005", now working as a curator, violently demanding its execution. My project is based on my relation with the school where I am now and all the others. I intend to think about the school, the student, the teacher, the theatre, the dance, the performance, the culture, the audiences... I intend to think about my relation with art, the one I do and the one that I search for, and how I search, and what I find, and how what I find changes what I do, and how what I do makes me keep on searching. In an interview with Guillermo Blacksmith, anthropologist, Rogério says:
"It must exist in the human body an organ that represents what I am, almost as if it was... That’s it! The tongue... You see, in Chinese traditional medicine, they can see, through your tongue, how your whole body is functioning; they can see how is your heart, your liver, your stomach, your back... I think that my work might be the tongue of performative arts in Portugal... (laughs)."
I would like my project to be the tongue of my work as an artist.
A few days after the official opening of the "Oportunidade do Espectador ", Rogério asked me a biography to put in the blog “Vou a Tua Casa". My CV must be the thing that least expresses what I think. I decided to rewrite it. This way, I will present my biography, without being objective, because that’s the one which defines me better. As Wittgenstein would say, "I am my world". I promise not to use metaphors, or take too much of your time. There’s no place for too many interpretations here, everything will be clarifying and demonstrative. Actually, this could be a book. A book of boring people, of course! Perhaps a manifesto: of what I decided that I was, that I am and that I want to be. Along with what I do not want to have been, what I do not want to be, and what I won’t be. Because it’s about my personal life, after all, and I reserve the right to decide my future, present, and past. Everything is true here. Everything is chosen here. Everything is worth, except lying.
Based on true facts
“Whatever happened to Leon Trotsky? He got an ice pick that made his ears burn. Whatever happened to dear old Lenny? The great Elmyra, and Sancho Panza? Whatever happened to the heroes? Whatever happened to the heroes? Whatever happened to all the heroes? All the Shakespearoes? They watched their Rome burn. Whatever happened to the heroes? [The Stranglers]
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